HN: Hodně mých vrstevníků o podnikání jen hodně mluvilo. My jsme do toho šli

HN: Hodně mých vrstevníků o podnikání jen hodně mluvilo. My jsme do toho šli

Tiskové zprávy · 8 min. čtení

28.04.2014

Odvaha je podle Valdemara Walacha jeden z nejdůležitějších faktorů podnikatelského úspěchu. Spolumajiteli firmy na výrobu potravinových doplňků a léků Walmark pomohla při samotném rozjezdu podnikání a pak i ve chvíli, kdy stále rostoucí firma začala v letech ekonomické krize přešlapovat na místě. Hledala proto nové investory s novými nápady. Podle Walacha je v Česku spousta šikovných podnikatelů a zajímavých firem s inspirativní historií. A korupce? Ta tu prý sice samozřejmě je a představuje problém, ale jinde to podle něj není lepší.

* HN: Jak jste začali podnikat?

Z nuly. Hned po revoluci. Přitom všichni, já i bráchové, jsme měli relativně dobrá zaměstnání. Já pracoval jako programátor v JZD. Ovšem úplně mě to neuspokojovalo. Mladší bratr Adam se tehdy vrátil z vojny. Nechtělo se mu nastoupit do zaměstnání, které měl podepsané. I Mariusz chtěl dělat něco jiného. Začali jsme s obchodem. Měli jsme dobré vazby na Polsko. Jsme Poláci, kteří žijí v Česku. Do Polska jsme vozili zemědělské produkty, pivo, toaletní papír, fólie. Z Polska do Čech zase jiné věci. Hlavní asi bylo, že jsme se nebáli. Neměli strach. Rodiče, hlavně matka, byli třeba dost proti. Spousta mých vrstevníků o podnikání jen hodně mluvila, my jsme do toho šli.

* HN: Nahrála tomu doba? Měli byste stejnou odvahu začít od nuly dnes?

Myslím, že ano. Jsem takový typ, který chce volnost. A bratři také. Chceme se rozhodovat sami za sebe. Investor dal naší firmě drive

* HN: Jste, dá se říct, rodinná firma. Má takový typ byznysu spíš výhody, nebo byste to nedoporučoval?

Jsme vychováni v jedné rodině, máme stejné hodnoty, umíme se dohodnout. Víme, že se nepodrazíme. Samozřejmě se taky hádáme, máme na něco jiné názory. A byly v minulosti nějaké momenty, kdy jsme každý měli jiný názor v poměrně podstatných věcech, ale vždy jsme nakonec našli společnou řeč. Měli jsme třeba pobočku ve Francii. Moc se nám tam nedařilo. Já měl pocit, že to nemá cenu. Tlačil jsem na to, abychom to pustili. Bratři chtěli vydržet. Dali mi ale za pravdu a bylo to dobře.

* HN: Jste si v řízení firmy podobní, nebo každý jiný?

Adam z nás je asi nejvíc analytický typ – umí pracovat s čísly a analyzovat nové projekty po stránce ekonomické. Já osobně dám víc na intuici a rychlé rozhodování. V křesle ředitele firmy jsme se postupně vystřídali všichni a každý tomu dal něco svého. Nejdřív jsem byl ředitel já, pak Adam, pak Mariusz. Mariusz tomu dal na rozdíl od mého a Adamova stylu řízení řád, organizaci. Zavedl ve firmě strukturu, porady. Každý styl řízení má své.

* HN: Bavíte se o práci na rodinných návštěvách, oslavách? Nebo si dáváte zákaz?

Říkáme si, že se o práci bavit nebudeme. Ale stejně u toho skončíme.

* HN: V roce 2011 jste přizvali do podnikání investiční fond Mid Europa Partners. Proč?

Vždycky jsme si říkali, že jsme rodinná firma, že to budeme předávat generacím. Od roku 1990 jsme pořád rostli, v tržbách i zisku. Pak přišla globální ekonomická krize, k tomu jsme měli problémy na Ukrajině. Růst se zastavil. Pobočku na Ukrajině jsme kvůli tamní všudypřítomné korupci, která bránila našemu růstu, museli zavřít. A vůbec jsme se začali točit dokola. Roky 2008, 2009, 2010 jsme to všelijak tlačili, ale nešlo to. Byli jsme jednička v Polsku na trhu s potravinovými doplňky a léky bez předpisu. Najednou jsme ale byli dvojka, trojka, čtyřka… Říkali jsme si, že něco asi děláme špatně. A v té době nás hodně kontaktovali investiční poradci, investoři s nabídkami. Jeden z nich nás přesvědčil. Nabídl zkušenosti s akvizicemi. Nabídli nám hodně zkušeností z anglosaského světa, kde oni působí. Měli jsme za to, že to může našemu středoevropskému pohledu pomoct. Bylo to těžké. Jako když máte někomu dát své dítě. Ale měli jsme pocit, že jsme už asi vyhořeli, došly nám nápady, a tak potřebujeme nový vítr. Oni opravdu dali firmě drive. Takže to bylo dobré rozhodnutí.

 

* HN: Říkáte, že v rozhodování dáte hodně na intuici. V čem konkrétně intuice pomáhá? Třeba při výběru zaměstnanců? Obchodních jednáních?

Ano. Jsem přesvědčen, že většinu manažerů životopisy kandidátů na pracovní místa nezajímají. Chemie je klíčová. Když funguje, je to víc než zkušenosti. A obecně je v podnikání často potřeba udělat něco rychle. Pak se musíte spolehnout na intuici. Viděl jsem v životě hodně ekonomických propočtů, forecastů, průzkumů trhu, a viděl taky hodně scénářů, které se plánovaly, očekávaly, ale nestaly. Když se to s těmi čísly přehání a nevidí se za tím reálný byznys, je to špatmy. ně. Bez čísel to ale taky nejde. U nákupu firem a v přímém obchodu po nich musíte jít.

* HN: Kde berete inspiraci pro řízení firmy? Pochází třeba i od konkurence?

Jim Collins nebo Peter Drucker. Od nich jsem četl pár knih, pár článků. Jejich pohled na byznys a podnikání je neotřelý… Ale i v Česku je spousta šikovných podnikatelů, jejichž příběhy jsou velmi inspirativní. Jsem členem poroty soutěže EY Podnikatel roku, a dostanu se tak k příběhům firem. Jsou zajímavé.

* HN: Dá se nějak charakterizovat průměrná česká firma, průměrný český podnikatel?

Všude jsou podnikatelé a podnikatelé. Jedni v podnikání vidí něco hlubšího, jiní jen peníze a po nás potopa. Tak je to všude. Jestli si mohu dovolit charakter průměrného českého podnikatele porovnávat, tak snad jen tady v regionu – v relaci k Polsku nebo Maďarsku. Polští podnikatelé jsou více draví. Nebojí se. Jdou do všeho a často na hranu a neřeší pravidla. Čeští podnikatelé rádi dbají na organizovanost svého jednání i celé firmy takoví dravci, ale chtějí něco budovat koncepčně, dlouhodobě. Velkým tématem takového srovnání může být korupce a náklonnost jednotlivých národů k ní.

* HN: O korupci se u nás hodně mluví. Je jí ale skutečně tolik?

My podnikáme v oboru, kde se, předpokládám, běžně neuplácí, není proč. Na Ukrajině jsme ale byli s korupcí konfrontováni. Zavřeli jsme to tam i proto. Je to u nás samozřejmě velký problém, ale pravda je i to, že se to přehání. O malé věci se vždy udělá velký článek, velká zpráva. Je to vděčné. A bohužel se z toho stala i politická mantra. Každý politik se tím dnes u nás ohání. Není to podle mě ale v reálu s korupcí tak hrozné jako jinde.

* HN: Mimochodem, co politika? Nezajímá vás? Neuvažujete o tom, být aktivnější ve veřejném životě?

Ani náhodou. Ani Adam. Lákali nás do politiky, ale vždycky jsme řekli ne. To Mariusz je činný na komunální úrovni. Být nemorální se vymstí

* HN: Pojďme zpátky do vaší firmy. Je nějaký nástroj řízení, který jste si ve firmě vymysleli, nastavili a který funguje, a doporučil byste jej?

Dlouho jsme byli a stále tak trochu jsme rodinná firma. Panuje tady rodinná atmosféra. Všichni mohou přijít a říct mi cokoliv. Kdokoliv bude mít problém. Přijde, klidně z provozu, a řekne: Pane Walachu, je problém, máte čas? Na to, aby si u nás lidi byli blízko a nerozlišovalo se, kdo je jaká šarže, dbáme.

* HN: Dokážou podřízení zkritizovat šéfa? A má to tak být?

Jsou různí lidé, někdo se nebojí, jiný bojí. To nemusíte nijak ovlivňovat a řídit, samo si to sedne.

* HN: Jak byste charakterizoval firemní kulturu ve Walmarku?

Stavíme se za to, že nebudeme tolerovat neetické chování, podvody. Lidé u nás to doufám cítí, že bratři Walaši se chovají čestně, a i oni se pak proto budou chovat čestně. Jsme věřící lidé. Nejsme svatí, ale křesťanskou morálku se snažíme podporovat. Když uděláte drobný prohřešek, ve zlém se vám to vrátí.

* HN: Firma už neroste tolik jako ve svých začátcích, je to i pro vás osobně volnější období?

Pořád máme ambice, naším cílem je dosáhnout v horizontu pěti let obratu pět miliard korun ročně, ale máme na to teď pomocníky v podobě investičního fondu, a čtyřiadvacet hodin denně tedy na firmu už nemyslíme. Snažíme se dávat víc času rodině. Bratr Adam odjel třeba teď s rodinou na půl roku do USA si odpočinout, načerpat novou energii. Práce není všechno. S novými spoluvlastníky je to také do jisté míry obohacující spolupráce. Ve firmě se dnes mluví prakticky jen anglicky. Jsou tu v managementu Angličané, Maďaři, ředitel je Portugalec. Je fajn se učit něco od jiných kultur, nabízet jim zase to naše.

-----------------------------------------------------------------------------------

Valdemar Walach (50) Je spolu se svými bratry Adamem a Mariuszem spolumajitelem poloviny akcií třinecké firmy Walmark. Druhou polovinu rodinného podniku odkoupil v roce 2011 investiční fond Mid Europa Partners. Momentálně se Walmark specializuje na výrobu potravinových doplňků a obchod s nimi. Firma pracuje s obratem překračujícím dvě miliardy korun. Valdemar, který je v současnosti předsedou představenstva Walmarku, se kromě rozvoje firmy věnuje také rodině, po práci rád běhá a jezdí na kole.

Pořád máme ambice. Naším cílem je dosáhnout v horizontu pěti let obratu pět miliard korun ročně. Ale máme na to teď pomocníka v investičním fondu. A tak čtyřiadvacet hodin denně na firmu nemyslíme.

-----------------------------------------------------------------------------------

Inspirativní příběhy podnikatelů Hospodářské noviny rozhovorem s padesátníkem Valdemarem Walachem startují seriál, ve kterém vám představí úspěšné české byznysmeny různých generací. 

Zdroj: Michal Šenk
redaktor Hospodářských novin
Economia, a.s. | Pernerova 47 | 186 00 Praha 8

 

Zpět na seznam článků

Dále by Vás mohlo zajímat


25
let jsme zde pro Vás
54
zemí, kde nakoupíte
naše produkty
1500
produktů v našem portfoliu
176.098
spokojených členů Klubu zdraví Walmark