Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

5 triků, jak efektivně zvládnout únavu

5 triků, jak efektivně zvládnout únavu

Občas ji zažívá každý z nás. Na tom, že po náročném pracovním dni usnete jako špalek, není nic divného. Horší je, když se ráno probudíte a nemáte ani sílu otevřít oči. Jestliže se poslední dobou tato situace často opakuje, je jasné, že tu „něco nehraje“. Váš organismus – stejně jako vaše auto – potřebuje palivo. Jezdit na výpary nelze donekonečna. Neignorujte tyto varovné signály a dejte tělu, co potřebuje. Možností je celá řada – záleží i na tom, co je hlavní příčinou vaší únavy...

1. Běžte to rozcvičit

Prosedíte celé dny v kanceláři u počítače, kde při práci téměř denně zažíváte stresové situace? Není divu, že se cítíte ospalí, nesoustředění, podráždění – zkrátka totálně vyšťavení. V takovém případě je nejlepší jít si trochu zasportovat. Že po dlouhém a úmorném dni nemáte ani pomyšlení na nějaké cvičení? Zkuste se překonat a uvidíte, jak se vám uleví. Nejenže si protáhnete tělo ztuhlé celodenním sezením a hrbením se před monitorem, ale při aktivním odpočinku si perfektně pročistíte hlavu, a to teď potřebujete ze všeho nejvíc. Pokud se půjdete projít nebo zaběhat si do přírody, využijte toho, že je zem stále ještě příjemně teplá, a zujte si boty (alespoň na chvíli). Zažijete nádherný pocit uzemnění a příliv blahodárné energie, která vás osvěží od hlavy až k patě. Dáváte radši přednost fitku a činkám? I to je dobrá volba. Je prokázáno, že silový trénink snižuje míru únavy a riziko vzniku deprese, zlepšuje kvalitu spánku a celkově prospívá duševnímu zdraví.

2. Dejte si půst nebo očistu

Dlouhodobou únavu často způsobuje také fakt, že se v organismu hromadí různé toxiny a škodliviny. Proto rozhodně nic nezkazíte tím, když si čas od času naordinujete kratší očistu či přímo půst. Není na tom nic složitého. Stačí, když na pár dní zařadíte odlehčenou stravu, ve které bude převažovat čerstvé ovoce a zelenina a potraviny s vysokým obsahem vlákniny (celozrnné pečivo, knäckebrot, otruby, luštěniny, pohanka, divoká rýže, celozrnný kuskus, müsli tyčinky, ovesné vločky, ořechy, olejnatá semínka). Jednou týdně také můžete přidat půst, při kterém budete pouze popíjet ovocné a zeleninové šťávy, které je vhodné naředit vodou (v poměru 1 : 2). Proces celkové očisty podpoří i různé bylinné čaje: kopřivový, řebříčkový, ostropestřcový, zázvorový, čaj ze svízele syřišťového nebo pýru plazivého.

3. Doplňte „béčka“ a zinek

Únavu, změny nálad a další nepříjemné psychické projevy může mít na svědomí i nedostatek některých důležitých živin, jako jsou například vitaminy řady B nebo zinek. Bohatým zdrojem B-vitaminů jsou hlavně pivovarské kvasnice, ovesné vločky, celozrnné pečivo, luštěniny, obiloviny, listová zelenina, ořechy, játra, vaječný žloutek a pšeničné klíčky, dále pak citrony, rajčata, cibule, mrkev, zelená listová zelenina, květák, bílá řepa, okurky, brambory, hrozny, švestky, špenát, banány a pomeranče. Zinek se nachází především v potravinách bohatých na bílkoviny, jako je libové maso, játra, mléko, vejce nebo mořské ryby. Z živočišných zdrojů se také vstřebává lépe než z těch rostlinných (dýňová semínka, nepražené kakao, ořechy, luštěniny, quinoa, tofu), na což by si měli dát pozor zvláště ti, kteří se stravují jako vegetariáni. V takovém případě je rovněž vhodné zvážit užívání zinku v podobě doplňků stravy, které jsou volně k zakoupení v lékárnách nebo na internetu.

4. Trénujte brániční dýchání

Všimli jste si někdy, jak dýchají malé děti? Nadechnou se pěkně do bříška, až se jim pupíček vyklene jako malý balonek. My dospělí obvykle dýcháme úplně jinak – při nádechu se nám zvedají ramena a klíční kosti, dýcháme totiž pouze horní částí plic. Tím pádem nám potom chybí vzduch a musíme dýchat v rychlejším

tempu. Při takovém způsobu dýchání plíce dostávají pouze malé dávky vzduchu a naše tělo začne doslova hladovět po kyslíku. Mnohem zdravější je dýchat hluboce a v delších intervalech. Pro začátek úplně stačí, když tímto způsobem budete dýchat aspoň 15 minut denně, než vám nový návyk přejde do krve, nebo v daném případě spíš do bránice. Nejjednodušší je trénovat vleže s nějakými vhodnými pomůckami (například knížky). Jednu si dejte na hrudník a druhou na břicho. Při dýchání je důležité soustředit se na to, aby se nezvedal hrudník, ale bříško. K tomu je třeba nadechovat se tak, abyste cítili tlak až v podbřišku. Při výdechu břicho naopak postupně vtahujte. Tímto cvičením rozproudíte v těle energii a po únavě nezůstane ani stopy.

5. Zkuste studenou sprchu

Máte velký problém s tím začít ráno fungovat? Místo silného espresa si vlezte na pár minut pod studenou sprchu. Zní to sice trochu děsivě, ale vaše tělo (i mysl) bude blahem bez sebe. Během chviličky ucítíte tak obrovský příval energie, že si tuhle proceduru brzy zamilujete. A můžete ji samozřejmě praktikovat i kdykoli během dne (nejen ráno), když vás přepadne únava a máte tu možnost. Studená sprcha vyvolává v organismu jemné elektrické impulsy, které sahají až do periferních nervových zakončení v mozku, a proto vás zaručeně probudí. Kromě toho vydatně podpoříte svůj krevní oběh. Zkrátka se budete cítit jako znovuzrození.

Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu