Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Nori – japonská superstar mezi mořskými řasam

Nori – japonská superstar mezi mořskými řasam
Čerstvé, syrové ryby, speciálně upravená rýže a okolo často i mořská řasa. Ano, řeč je o jednom z nejzdravějších a zároveň nejchutnějších pokrmů světové gastronomie – o sushi.  V tomto článku se blíže podíváme na chutný druh zeleniny a ingredienci, která si zaslouží místo na výsluní zdravé a delikátní kuchyně. Řeč je o mořské řase nori, která ze sushi dělá neodolatelnou záležitost. Jedná se o dostupnou surovinu obsahující látky, jež ji řadí v podstatě do kategorie superpotravin. Inspirovat se můžete třemi základními recepty na sushi, kterým tato mořská řasa vévodí. Obohaťte svůj jídelníček.
 
Mořské řasy obsahují o deset až dvacet procent více minerálních látek než suchozemská zelenina. Navzdory svému vysokému stupni absorpce minerálů z mořské vody zásadně nepřijímají škodlivé látky tak, jak to dělají ryby. V případě, že je voda znečištěná, řasy jednoduše přestanou růst.
 

Nori vede nejen díky chuti

Nori je jednou z nejrozšířenějších a nejpopulárnějších ze všech mořských řas nejen díky své vynikající chuti. Dá se rychle a lehce upravit a má skutečně pestré využití. Obsahuje kyselinu alginovou, která na sebe v lidském těle váže těžké kovy a další toxické látky a pomáhá je vylučovat. Rozpouští tuky a „uklízí“ nahromaděný hlen v těle. Nori pomáhá snížit hladinu cholesterolu v těle tím, že působí podpůrně při rozpouštění a vylučování usazenin tuku. Je proto více než důležitá zejména pro ty z vás, kteří konzumují větší množství mléčných produktů a masa. Nori dále posiluje paměť i srdce a pomáhá při trávení – proto je vhodné ji podávat v kombinaci s pečenými a smaženými jídly. Mořská zelenina je obecně zásadotvorná, a vyrovnává tak překyselení organismu, které bývá příčinou mnoha nemocí.
 
 Japanese-food-nori-dry-seaweed-sheets-with-salt-and-chopsticks-on-white-background_shutterstock_578930458.jpg
 

Nori a nutriční hodnoty

Nutriční hodnoty nori jsou jedinečné. Je mezi řasami jedním z nejbohatších zdrojů bílkovin. Ve 100 g řasy najdeme 35 g bílkovin, což je přibližně dvakrát více než v mase. Obsahuje také olej E.P.A., který je efektivní při prevenci arteriosklerózy, taurin (druh aminokyseliny, která pomáhá snižovat krevní tlak), dále řadu vitaminů A (až 11 000 jednotek – téměř tolik jako mrkev!), B a C, a také vegetariány někdy postrádaný vitamin B12. Organismus ji ocení i díky řadě minerálů a chlorofylu. Nori, jako všechny řasy, obsahuje hodně jódu, díky kterému je prevencí před tvorbou tzv. „volete“ – zvětšení štítné žlázy. Je též lékem na chudokrevnost.
 

Detox jménem nori

Díky vyvážené kombinaci minerálů a vitaminů mohou být řasy při pravidelné konzumaci účinnou prevencí civilizačních onemocnění nebo mohou jejich stav výrazně zlepšit. Mořské řasy jsou plné kvalitních, dobře využitelných a lehce stravitelných bílkovin, uhlovodanů a látek, které neutralizují v organismu kyseliny z moderní rafinované stravy. Řasy čistí organismus od toxických látek, ale také od radioaktivity a zlepšují průchodnost cév. Dále jsou vynikajícím zdrojem organického jódu a dalších stopových prvků, jejichž potřebu nemůžeme pokrýt naší běžnou stravou.
 

Nori nejen v sushi

V Evropě se konzumace nori spojuje převážně se sushi, ale její využití je mnohem variabilnější. Při plánování jídelníčku pamatujte, že řasy mají být servírovány v malých množstvích, ale pravidelně. Používají se spíš jako koření při vaření luštěnin nebo polévek či zeleninových jídel pro zvýraznění chuti a zvýšení nutriční hodnoty pokrmu. Existují i samostatné saláty z mořských řas, nadrobno nakrájené ale obohatí i klasické zeleninové saláty.  Dají se konzumovat jako rychlá svačina ve formě grilovaných tyčinek, skvěle se hodí třeba i pro přípravu rizota.
 
 A_delicious_fresh-seaweed_salad.jpg
 

Sushi nori třikrát jinak

Pro začátečníky je podstatné vědět, že tajemství úspěchu receptů na sushi tkví ve správné přípravě rýže. Pro přípravu sushi je vhodné používat pouze druh rýže k tomuto určený. Rýže na přípravu sushi je totiž zcela specifická; přestože má při vaření tendence k sobě lnout, nevytvoří charakteristickou kaši tak jako například rýže jasmínová. Když už máte tu správnou rýži, rozmícháte si ocet, cukr a sůl a dáte zahřát, aby se vše rozpustilo, a posléze nalijete do rýže. Pořádně zamícháte a rýži necháte vystydnout. Řasy nori, které chcete na sushi použít, musí být pevné a tvrdé. Měly by se dát dobře rozpůlit. V žádném případě nesmí být „gumové“ a zvlněné, ani nijak poškozené nebo potrhané.
 
Nyní již snadno vytvoříte tři varianty sushi nori – lososové s avokádem, tuňákové s okurkou a vegetariánské se žlutou ředkví. Rozkrájejte si suroviny na plátky šířky malíčku a položte je na připravenou rolovací podložku s řasou nori a se sushi rýží. Po vytvoření válečku krájejte nožem, namáčejte si ho ve vodě a odstraňujte po každém řezu rýži, která ulpí na noži. Bude se vám dobře krájet.
 
 Girl-is-making-sushi-at-home_shutterstock_247918951-(2).jpg
 
Závěrem si na talíř připravte misku s wasabi pastou, nakládaným zázvorem a kvalitní japonskou sójovou omáčkou. Vychutnejte si zdravé a čerstvé ryby s rýží a řasou, která sice na první pohled vypadá obyčejně, ale ve skutečnosti pomáhá dodat sushi tvar, chuť a vašemu tělu přímo neskutečnou dávku nutriční hodnoty.
 
Set-sushi-set-Hand-with-chopsticks-for-sushi-_shutterstock_527851219.jpg
 
Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu