Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Srdce není jen sval. Jak o něj pečovat?

Téma:
Srdce není jen sval. Jak o něj pečovat?
Denně přepumpuje až 7000 litrů krve a za celý náš život provede víc než 2,5 miliardy úderů. Pracuje neúnavně, bez přestání a nikdy neodpočívá. Přesto bereme své srdce jako samozřejmost a pozornost mu obvykle začínáme věnovat až tehdy, když mu dojdou síly...

Infarkt, arytmie nebo vady srdečních chlopní přitom nejsou zdaleka jediným nebezpečím, které na naše srdce číhá. Dalším, velmi vážným onemocněním je srdeční selhání, které je záludné v tom, že přichází plíživě a nenápadně. Nad příznaky, jako je dušnost, oteklé kotníky či nějaké to kilo navíc, spousta lidí mávne rukou. Volání srdce o pomoc se však nevyplácí ignorovat (na kardiovaskulární nemoci umírá dnes téměř polovina Čechů). Snažte se své srdce udržovat v co nejlepší kondici. Není to tak těžké. Stačí se zaměřit na zdravý životní styl a správný jídelníček.
 

Dodejte tělu zdravé tuky

Nejrychlejší cestou k infarktu jsou podle odborníků tučná jídla, alkohol a stres. Náročný denní režim a hektické pracovní podmínky jen tak snadno nezměníte, to ostatní však máte plně ve svých rukou. V první řadě je třeba omezit tučné maso a uzeniny (případně je zcela vyškrtnout). Z masa byste měli nejčastěji konzumovat drůbež a ryby. Velmi vhodné jsou mořské ryby (sleď, makrela, losos, sardinky, tuňák, mořský pstruh a okoun), které obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin, známých také jako „zdravé tuky“, jež přispívají k normální funkci srdce. Ty můžete získat jedině ze stravy, lidské tělo není schopno samo si je vyrobit. Další možností je užívání kvalitních potravinových doplňků s vysokým podílem nenasycených mastných kyselin omega 3, které jsou volně k zakoupení v lékárnách nebo na internetu.
 

Sůl nahraďte bylinkami

Určitě také zařaďte rostlinné oleje lisované zastudena (olivový, řepkový, lněný, sezamový) a zeleninu (zejména rajčata, brokolici, špenát a česnek). Z ovoce jsou vhodná jablka (posilují cévy a upravují hladinu cukru), grepy (hlavně červené, snižují hladinu cholesterolu) a hroznové víno (je bohatým zdrojem antioxidantů). Ke svačině přijdou vhod také oříšky a různá semínka. Patříte k těm, kteří při jídle automaticky sahají po slánce? Nadměrný příjem sodíku podporuje hypertenzi, která představuje jeden z rizikových faktorů. Proto se snažte solení omezit (sůl se dá výborně nahradit bylinkami). Co se týče alkoholu, přípustná je sklenka kvalitního červeného vína denně – výzkumy ukazují, že pravidelné pití malých dávek slouží jako prevence srdečně-cévních onemocnění.
 

10 NEJ potravin pro zdravé srdce:

  •  losos
  •  olivový olej
  •  ovesné vločky
  •  jablka
  •  mandle
  •  celozrnné pečivo
  •  zelená zelenina
  •  rajčata
  •  sója
  •  červené víno (v maximálním množství 2 dcl denně)


30 minut denně sportujte

Srdci škodí také sedavé zaměstnání, které zvyšuje riziko srdečního selhání. Trávíte denně spoustu času za stolem v kanceláři? Udělejte si každou hodinu krátkou pauzu a jděte se na 5 minut projít. Tohle malé, ale důležité opatření udrží vaše cévy pevné a pružné, takže jimi krev bude moct volně protékat. Nedostatek pohybu se pak snažte vynahradit nějakou vhodnou fyzickou aktivitou ve svém volném čase. K účinné prevenci bohatě stačí 30 minut intenzivního pohybu denně. Ideální je svižná chůze, nordic walking nebo plavání (tyto aktivity jsou navíc vhodné i pro kardiaky).
 

Omezte stres a cigarety

Těžké rány zasazuje srdci stres, při kterém se do těla uvolňuje adrenalin, což následně vede ke zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku. Pokud se tato situace opakuje hodně často, může po nějaké době dojít k poškození srdečních cév a tím zároveň vzroste riziko infarktu (ale i mrtvice). V dnešním světě se stresu bohužel úplně nevyhnete, snažte se jej proto aspoň minimalizovat – plánujte dopředu své pracovní povinnosti, stanovte si priority, dostatečně spěte a pravidelně relaxujte, podělte se o své problémy s ostatními, scházejte se s přáteli a lidmi, které máte rádi… Hlídejte si také váhu – u lidí s obezitou hrozí mnohem vyšší riziko onemocnění srdce a cév. A pokud jste kuřák, snažte se zbavit závislosti na nikotinu, který podporuje a urychluje vznik aterosklerózy (kornatění cév).
 
Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu