Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Proč je pro naše tělo důležitý jód?

Proč je pro naše tělo důležitý jód?

Jód je „potravou“ štítné žlázy, která prostřednictvím hormonů (thyroxinu a trijodthyroxinu) reguluje spotřebu energie v našem těle. Při nedostatku jódu nemůže štítná žláza fungovat správně, a tím ani naše tělo.


K čemu slouží jód 

Jód potřebujeme zejména pro správnou funkci štítné žlázy a metabolismus živin (cukrů, tuků i bílkovin)Pozitivně ovlivňuje naši nervovou soustavu, zlepšuje mentální a intelektuální funkce, kvalitu kůže, vlasů, nehtů a zubů, podporuje trávení a má příznivý vliv na naši sexualitu.  
 
Jód má naprosto zásadní význam pro správný vývoj mozkové tkáně plodu i dětí. Štítná žláza plodu se vyvíjí od 12. týdne, od 16. dokonce již tvoří vlastní hormony. Je tedy nezbytné, aby těhotná žena měla dostatek jódu již v prvních týdnech těhotenství, neboť je po celé těhotenství a následné kojení jediným zdrojem jódu pro dítě 
 
Výjimku tvoří Gaves-Basedowa nemoc a karcinom štítné žlázy, kdy jód našemu tělu neprospívá. 

 

Když je jódu nedostatek 

Potřeba jódu se mění podle věku a zdravotního stavu. U zdravého dospělého jedince je denní dávka 150 mikrogramů. U těhotných a kojících žen se dávka zvedá až na 250 mikrogramů za den. Jód se vstřebává ve střevě a odtud jej až 70 % putuje právě do štítné žlázy. Pakliže jej má štítná žláza nedostatek, dochází u ní ke změnám nejen ve struktuře (při nedostatku roste tzv. struma), tak i ve funkci (snížená nebo zvýšená) 
 
Mezi základní projevy nedostatku jódu patří špatná látková výměna, nesoustředěnost, zvýšená únava, snížení intelektuálních schopností, chudokrevnost, pocity chladu v končetinách, suchá kůže či zácpa. U žen může způsobit poruchy menstruačního cyklu a problémy s otěhotněním a schopností donosit plodJestliže dojde k nedostatku jódu u dětí (i plodu), vzniká riziko poruch růstu, motoriky a snížení duševních schopností i inteligence. 

 

Jak jód získat 

Nejsnadnější formou je přijímat jód v potravě. Přirozeným výskytem jódu je moře (mořské řasy, chaluhy, mořská sůl, ryby, plody). Dalšími vhodnými zdroji jsou višně a třesně, brokolice, pórek, žampiony, vejce, hrách, mrkev nebo polníček. U těchto zdrojů je však množství jódu v nich obsažených vázáno na jeho obsah v půdě. Proto je jeho množství spíše kolísavé.  
 
Ne vždy je naše tělo v optimální kondici a množství jódu v potravě nemusí být dostačující. Další komplikací může být neschopnost těla jód v určité formě zpracovat. Aby byla zajištěna dostatečná denní dávka jódu, je možné využít některé z nabídky potravinových doplňků. Vhodné jsou ty, které pocházejí z přírodních zdrojů, ideálně těch mořských. Tím je i preparát Jód výtažek z Kelpu (jód získává z mořských řas). 
 

Lze se předávkovat? 

Stejně jako se všemi ostatními prvky v našem těle, i u jódu škodí jak nedostatek, tak přemíra. V případě jódu si dejte pozor na přesolené uzeniny, polotovary a nadměrnou denní konzumaci mořských řas (v salátech, sushi či sušenkách). Při dlouhodobém nadbytku se může u štítné žlázy nastartovat pro změnu její nadměrná činnost. 
Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu