Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Bolí vás svaly po cvičení? Trénujte efektivněji

Bolí vás svaly po cvičení? Trénujte efektivněji

Proč vlastně po tréninku bolí svaly? Příčinou je poškození svalových vláken, ve kterých během cvičení vznikají mikroskopické trhlinky. Později se však tato vlákna znovu obnoví, a jsou dokonce o něco silnější než předtím, což ve finále znamená také silnější svaly. To vše ale pouze v případě, že si kromě pravidelných tréninků dopřejete také klid a dostatečnou regeneraci.
 

Mírná bolest nevadí

Pokud vás následující den po cvičení bolí svaly, ale nejedná se o nic extrémního, je to v pořádku. Tato mírná bolest signalizuje, že jste cvičili tak akorát a vaše tělo se začíná adaptovat na zvýšenou zátěž nebo intenzitu tréninku. Pokud se ale cítíte celí rozlámaní a máte problém vyjít schody, evidentně jste to přehnali. Buď jste si toho ve fitku naložili příliš, nebo jste se na cvičení vrhli po delší době nicnedělání. Na vině někdy bývá i nový typ cvičení, na který vaše tělo není zvyklé. V takovém případě se může objevit tzv. svalová horečka, která většinou přichází 24 až 48 hodin po cvičení a je často provázena velmi nepříjemnou bolestí, pálením a pocitem horkosti v okolí postiženého místa.
 

Svalovou horečku nerozcvičujte

Když už k něčemu takovému dojde, rozhodně se to nesnažte „rozcvičit“, právě naopak – dejte si pár dnů oddech. Někteří lidé sice mají ve zvyku zatnout zuby a jít si zatrénovat, což v mnoha případech skutečně funguje a bolest díky tomu odezní. Problém ovšem je, že tím narušíte proces regenerace, a to je špatně. Což ovšem neznamená, že byste celé dny měli proležet na gauči u televize. Jděte třeba na procházku, nebo do bazénu. Postižené svaly můžete také jemně masírovat, chladit studenou sprchou nebo použít ledový obklad. Rozhodně je důležité, aby bolest před dalším cvičením zcela vymizela. Nechte proto regeneraci doběhnout až do konce. Mějte na paměti, že svaly nerostou v tréninku, ale v době odpočinku.
 

Připravte tělo na zátěž

Bolesti samozřejmě můžete předejít i méně náročným tréninkem a také tím, že se před každým cvičením důkladně zahřejete a protáhnete. Jste-li začátečník, nenechte se ošálit vidinou brzkých výsledků, ani rádoby dobrými radami „zkušených borců“ a intenzitu cvičení navyšujte pozvolně a zlehka. Pokud své tělo připravíte na zátěž, svaly vás budou bolet mnohem méně, než když na to půjdete zhurta. To, že trénujete efektivně, poznáte i podle zlepšující se kondice. A naopak. Pokud poctivě cvičíte několikrát týdně a jste pořád tam, kde jste byli, zřejmě to chce změnu – často je třeba právě ubrat a dopřát si víc času na odpočinek.
 

Doplňujte energii stravou

K celkové kondici přispívá i vhodná strava, kterou lze zvýšit účinek cvičení. Pravidelná pohybová aktivita způsobuje zrychlení metabolismu a organismus zároveň musí pokrýt energii, kterou ze sebe vydáte při tréninku. Tu nejlépe doplníte komplexními sacharidy (např. celozrnné pečivo, hnědá rýže, ovesné vločky, banány, cizrna, sladké brambory). V jídelníčku nesmí chybět ani kvalitní bílkoviny (kuřecí a krůtí prsa, vepřová
panenka, hovězí maso, ryby a mořské plody, tvaroh, jogurt, vejce, kefír, olomoucké tvarůžky, luštěniny) a vláknina, která je nezbytná k regulaci hladiny krevního cukru, což napomáhá lepšímu využití energie a tuků. Nezapomínejte také na celodenní přísun neslazených tekutin včetně iontových nápojů, které pomáhají doplňovat minerály, jež jsou obsaženy v potu.


V obdobích zvýšené tělesné aktivity můžete také využít kvalitní doplňky stravy s obsahem vitaminů a minerálů, které přispívají k normální funkci svalů (hořčík), pomáhají udržet zdravé kosti (vápník), chrání buňky před oxidativním stresem (zinek) a podporují imunitní systém (vitamin D). Tyto přípravky jsou volně k dostání v lékárnách či na e-shopech.
 

Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu