Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Nejsou tuky jako tuky

Nejsou tuky jako tuky

Když zaslechneme slovo tuk, většině z nás se v hlavě rozbliká varovná kontrolka a myslí problesknou představy spojené s nadváhou a obezitou, vysokým cholesterolem či ucpanými cévami. To je ovšem pouze jedna – odvrácená strana mince. Všechny tuky totiž nejsou špatné. Některé nám naopak prospívají a naše tělo se bez nich neobejde. Tuky bychom tedy neměli ze stravy striktně vyřazovat, ale měli bychom si je pečlivě vybírat a hlídat si také vhodné množství.

Podle nutričních odborníků by tuky měly tvořit 30 až 35 procent doporučeného příjmu energie. Jejich nedílnou součástí jsou mastné kyseliny, a o ty právě jde. Jednotlivé typy mastných kyselin totiž určují, zda jsou tuky pro naše zdraví vhodné a prospěšné, nebo jestli nám naopak škodí.
 

Vyhněte se levným cukrovinkám

Nasycené mastné kyseliny se nacházejí převážně v živočišných tucích (např. sádle, tučném mase, uzeninách, mléce a mléčných výrobcích) a tropických rostlinných tucích (kokosový, palmojádrový). Jejich nadměrná konzumace zvyšuje hladinu cholesterolu, a tím i riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění (infarkt, mrtvice). V jídelníčku by tedy rozhodně neměly převažovat – měly by tvořit maximálně třetinu všech tuků, které během dne zkonzumujeme.

Ještě daleko škodlivější jsou však transmastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi podstatně víc než nasycené mastné kyseliny a mají silně negativní dopad na srdce a cévy. Vznikají při částečném ztužování (hydrogenaci) tuků. Najdete je hlavně v levných cukrovinkách, různých polevách a čokoládových náhražkách, zákuscích, trvanlivém a jemném pečivu. V malé míře se vyskytují také v másle.

 

Živočišné tuky nahraďte rostlinnými

Zcela jinou kapitolou jsou tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny, které by měly v ideálním případě tvořit zbývající dvě třetiny celkového množství přijímaných tuků. Vysoký podíl mononenasycených mastných kyselin obsahují zejména rostlinné oleje (řepkový a olivový). Tyto tuky jsou pro naše tělo lehce stravitelné, a ačkoliv hladinu cholesterolu nijak výrazně neovlivňují, vašemu zdraví jistě prospěje, když jimi částečně nahradíte tuky živočišné.

Blahodárné účinky mají pak především polynenasycené mastné kyseliny, které se nacházejí v rostlinných olejích a tučných mořských rybách. Pomáhají udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi, chrání buňky před oxidačním stresem a udržují srdce v dobré kondici.

 

Vitaminová bomba – rakytníkový olej

Omega-3 mastné kyseliny najdete v ořeších, lněném a chia semínku, listové zelenině, mořských rybách (losos, sardinky, makrela, tuňák), hovězím mase a sojových produktech. Omega-6 se nacházejí v rostlinných olejích (slunečnicový, sójový, lněný, řepkový, olivový, ořechový), sojových výrobcích a vlašských ořeších. Bohatým zdrojem vzácných omega-7 mastných kyselin, které se jinak v přírodě vyskytují velmi zřídka, je rakytníkový olej, o němž se díky vysoké koncentraci mnoha účinných látek mluví jako o vitaminové bombě. Za jeden z nejzdravějších tuků ve stravě je považována omega-9 mastná kyselina (kyselina olejová), která je zastoupena v olivovém oleji a oleji z hroznových jadérek.


 

Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu