Helpline: 800 141 141
Váš seznam je prázdný

Jak to funguje?

- Najděte na našich stránkách nejvhodnější produkty pro sebe a své blízké
- Přidejte je do svého seznamu
- Až budete mít na seznamu vše, co potřebujete, přejděte do partnerského eshopu, kde si zvolíte počet kusů a objednávku dokončíte.

Váš seznam je prázdný. Prohlédněte si naše produkty a vyberte si ty nejlepší pro podporu svého zdraví.

Nejsou tuky jako tuky

Nejsou tuky jako tuky

Podle nutričních odborníků by tuky měly tvořit 30 až 35 procent doporučeného příjmu energie. Jejich nedílnou součástí jsou mastné kyseliny, a o ty právě jde. Jednotlivé typy mastných kyselin totiž určují, zda jsou tuky pro naše zdraví vhodné a prospěšné, nebo jestli nám naopak škodí.
 

Vyhněte se levným cukrovinkám

Nasycené mastné kyseliny se nacházejí převážně v živočišných tucích (např. sádle, tučném mase, uzeninách, mléce a mléčných výrobcích) a tropických rostlinných tucích (kokosový, palmojádrový). Jejich nadměrná konzumace zvyšuje hladinu cholesterolu, a tím i riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění (infarkt, mrtvice). V jídelníčku by tedy rozhodně neměly převažovat – měly by tvořit maximálně třetinu všech tuků, které během dne zkonzumujeme.

Ještě daleko škodlivější jsou však transmastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi podstatně víc než nasycené mastné kyseliny a mají silně negativní dopad na srdce a cévy. Vznikají při částečném ztužování (hydrogenaci) tuků. Najdete je hlavně v levných cukrovinkách, různých polevách a čokoládových náhražkách, zákuscích, trvanlivém a jemném pečivu. V malé míře se vyskytují také v másle.

 

Živočišné tuky nahraďte rostlinnými

Zcela jinou kapitolou jsou tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny, které by měly v ideálním případě tvořit zbývající dvě třetiny celkového množství přijímaných tuků. Vysoký podíl mononenasycených mastných kyselin obsahují zejména rostlinné oleje (řepkový a olivový). Tyto tuky jsou pro naše tělo lehce stravitelné, a ačkoliv hladinu cholesterolu nijak výrazně neovlivňují, vašemu zdraví jistě prospěje, když jimi částečně nahradíte tuky živočišné.

Blahodárné účinky mají pak především polynenasycené mastné kyseliny, které se nacházejí v rostlinných olejích a tučných mořských rybách. Pomáhají udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi, chrání buňky před oxidačním stresem a udržují srdce v dobré kondici.

 

Vitaminová bomba – rakytníkový olej

Omega-3 mastné kyseliny najdete v ořeších, lněném a chia semínku, listové zelenině, mořských rybách (losos, sardinky, makrela, tuňák), hovězím mase a sojových produktech. Omega-6 se nacházejí v rostlinných olejích (slunečnicový, sójový, lněný, řepkový, olivový, ořechový), sojových výrobcích a vlašských ořeších. Bohatým zdrojem vzácných omega-7 mastných kyselin, které se jinak v přírodě vyskytují velmi zřídka, je rakytníkový olej, o němž se díky vysoké koncentraci mnoha účinných látek mluví jako o vitaminové bombě. Za jeden z nejzdravějších tuků ve stravě je považována omega-9 mastná kyselina (kyselina olejová), která je zastoupena v olivovém oleji a oleji z hroznových jadérek.


 

Zpět na seznam všech článků

To nejlepší z našeho magazínu